- Malujeme a říkáme si spolu:
- Kolečko je hlavička pro maličkého ptáčka.
Pod hlavou je tělíčko – nehoň ptáčky kočičko.
Ocásek dám ještě dolů, zazpíváme něco spolu?
Dvě křídla až poletí, aby viděl na děti.
Co ti dáme do zobáčku? Pochutnej si trošku máčku!
Dvě očka – dvě tečičky. Jaké zpíváš písničky?
Přimalujem nožky dvě, může sedět na stromě.
V lesíčku žije ptáček, říkáme mu zpěváček.
- Kolečko je hlavička pro maličkého ptáčka.
- Cvičíme se Sokolem
- Časopis Krajánek
Tipy pro rozvoj oblasti předmatematické představy
Hry s hrací kostkou
V předškolním věku učte dítě hry s hrací kostkou. Nejdůležitější je, aby se dítě naučilo vnímat počet teček jako symbol. Velmi mu to urychlí hru a usnadní přechod do školy. Vidí-li na kostce pět teček, po čase se naučí, že je to pět, a nemusí jednotlivé tečky přepočítávat. K tomu však dojde jen pravidelným nácvikem.
Geometrické tvary
Nechte dítě skládat geometrické obrazce. Zpočátku ze dvou dílů, později z více.
Dětské peníze
Velmi užitečné jsou barevné dětské peníze, které mají na sobě nejen číslici, ale i počet teček.
Společné vaření
I vaření může posloužit jako příležitost pro nácvik matematických a předmatematických dovedností. Vážíte, porovnáváte, přidáváte, ubíráte. Připravujete potřebný počet misek, krájíte na poloviny, čtvrtiny, osminy. Používáte zcela přirozeně matematický slovník a dítě se ho při společné činnosti učí, rozumí mu a má z činností radost. Učení je jednodušší, pokud je dítě spokojené, je ve hře s partnerem a hra pro něj není "zkoušení".
Třídění, řazení, porovnávání
Třiďte, porovnávejte a řaďte běžné věci v domácnosti i s dítětem. Třídit můžete prádlo, kolíčky, hrníčky a mnoho dalších předmětů.. Příkladem: "Dej na stůl čtyři hrníčky, pro každého jeden. Tatínkovi dej ten nejvyšší hrníček, mně ten široký a děti mají ty malé s obrázky."
Tipy pro rozvoj sluchového vnímání
Básničky, říkadla
Chcete-li dítě podpořit v rozvoji sluchového vnímání, využijte kratší básničky s výraznými rýmy, doplněné obrázky.
Hádanky
Děti hádanky milují, není třeba, aby byly nějak zvlášť obtížné. Volte spíše jednodušší. Velmi oblíbené jsou hádanky od Zuzany Pospíšilové.
Práce s intonací, rytmem, melodií a barvou hlasu
Například zakřič, zašeptej, řekni laskavě, řekni naštvaně, zazpívej, poznej náladu, se kterou ti to říkám.
Procvičování určování první hlásky ve slově
Pracujte s obrázky či pracovními listy. Říkat dětem pouze slova nestačí. Obrázky jim pomáhají, aby si mohly slovo lépe uvědomit a zaposlouchat se. Nejdříve volte slova s počátečními hláskami, které jsou výrazně jiné (např. ryba/žába, zuby/domy). Dítě po vás slovo opakuje (pokud nemá výraznou vadu výslovnosti) a zkouší se soustředit na začátek slova a poznat první hlásku. Některé děti zpočátku určují první slabiku slova. Což není špatně, časem se však snažte dosáhnout toho, že dítě pozná pouze první hlásku.
Rozpoznávání rýmů
Trénujte s dítětem rozpoznávání rýmů. Která slova se rýmují a která ne. Děti rády vytvářejí nesmyslná slova, u kterých se jim snáze podaří najít rým (bos – hos). Zpočátku jim to můžete tolerovat, později však dbejte na to, aby dítě vybíralo ze slov, která skutečně existují.
Rozvoj schopnosti naslouchat
Vyprávějte dítěti například krátký příběh, důležité je, aby vás dítě nepřerušovalo a sedělo na místě. Případně se jej můžete i zeptat, o čem příběh byl. Jedná se o velmi důležitou dovednost. Dítě však nepřetěžujte a volte vždy přiměřeně dlouhý příběh. Zvláště u neklidnějších dětí střídejte činnosti, tak, aby nebylo dítě příliš neklidné.
Rozvoj sluchové paměti
Zopakuj, co jsi slyšel. Může to být jedno slovo, později více slov, věta, básnička.
Tvrdé a měkké slabiky
Pokud má dítě obtíže v oblasti fonematického rozlišování a zaměňuje tvrdé a měkké slabiky, můžete využít tvrdou a měkkou věc (dřevěnou kostku a mycí houbu). Připravte si dopředu několik slov s měkkými a tvrdými slabikami a můžete začít. Na tvrdou kostku dítě sahá, když je ve slově tvrdá slabika, a na měkkou houbu, slyší-li měkkou slabiku. ("Co slyšíš ve slově budík? Na jakou věc sáhneš, na tvrdou, nebo na měkkou? Zopakuj slovo nahlas.") Dítě vedeme, aby sáhlo na správný předmět a zopakovalo dané slovo správně.